Sunday, October 31, 2010

kehidupan aku 1986 - 2010

Salam, woh.. sedar tak sedar aku dah umur 24 thn. apa yang aku buat lam 24 tahun ini untuk dunia?
haha.. tiada siapa yang tahu.. sumuanya allah yang catit apa yang aku buat.



 1 hari - umur 3 tahun :

    Aku menyusahkan mak ayah untuk menjaga aku. memberi susu. makan. pakaian. pendidikan awal . dan lain2.. dengan kasih sayang yang mak ayah kasi. aku hidup dan membesar dengan kehendaknya.walaupun keluarga aku tidak semewah  orang lain..tetapi dengan berkat kesyukuran, alhamdunillah aku hidup untuk umur seterusnya begitu juga dengan mak ayah ku.



3 tahun  - 6 tahun :

     Aku masih hidup dan mula untuk mengenal dunia. yang aku tahu masa itu hanya la bermain . siang malam asyik nk main. lupa untuk makan. lupa untuk minum. hanya mak ngan ayah yang selalu ingatkan aku (angahh!!! mari makan) baru aku ingat untuk makan. selebihnya aku hanya tahu bermain. dan tidak tahu apa - apa yang di tanggung oleh kedua mak ayah ku. aku masih menghisap susu botol lagi pada usia 6 tahun (mak citer) owh. aku sangat rindukan botol susu ku. yang pernah terbang di hidungku.. takkala membuatkan mak marah. tapi dalam masa yang sama mak memujuk ku.. (alolo.. skit je.) mak peluk aku. sambil memujuk ku. yang aku tahu dulu merajuk. hee..
    Aku mula bersekolah tadika sejak umur ku 4 tahun. sebab tidak mahu berpisah dengan insan yang selalu menemaniku sejak aku kecik iaitu abg aku. zaharin. semasa kecil aku selalu bergaduh dengannya. kerap kali la aku bergaduh. hehe.. tapi kami terus berbaik. pelik gak. itulah orang tua cakap. adik bradik ini seperti air yang di cincang tidak kan putus.. apa - ape pun aku sentiasa berkepit dengan abgku semasa di tadika. kalu ada kes gaduh. tak kira abang aku ke atau aku ke yang gaduh. kami sama akan berlawan. tak kisah menang atau kalah. janji kami bersama. itulah ikatan adik beradik yang sangat aku lindungi sampai sekarang. balik dari bergaduh. mesti kene pukul ngan mak lagi. pasal apa gaduh. abg aku sentiasa menyerah diri. rela untuk di rotan. tapi aku ,akan terpekik dan melarikan diri , menyorok bawah katil takkala hendak di rotan oleh mak. owh.. abgku mmg kebal.ngeh3.. mase kecil aku selalu di ejek telinga kepik (telinga aku tidak kelihatan normal) kadang - kadang aku menjadi rendah diri sangat mase kecil. tidak macam orang lain.
mak selalu memujukku (mase mengandungkan aku. kepale aku kat bawah terkepit, tuh jadi telinga aku kepit.) aku bayang kan telinga aku cam goreng keropok. bile masuk lam minyak panas mesti mengembangkan.
wawa.. pemikiran aku pada mase itu.. naif kan..
    Dan mak selalu cakap kalu mak ada duit memang mak dah suruh doktor operate. tapi masa tuh mak ayah aku hidup serba kekurangan. (mak citer balik). tak pa mak, angah paham. angah syukur dpt telinga cam ni. ^_^.  pada masa ini aku telah mula berfikir macam mana la aku 5 tahun nanti.. aku nk jadi apa. apa akan terjadi. serius.. mmg ini lah yang selalu aku pikirkan pada usia ini.


7thn - 9 thn

    Aku mula bersekolah darjah satu. wah.. sangat seronok aku masa itu. ada ramai kawan. seronok sangat. tambah pula aku dapat adik baru. noor zafirah. hehe. aku sayang adik aku. aku saja rajin tengok2 dia , aku tak pernah cemburu dengan kasih sayang yang mak ayah aku kasi pada dia. sebab mak dengan ayah kasi sama rata mengikut usia kami. hehehe.
     Di sekolah masa itu, duit poket ku cuma 30 sen sehari.. wah. nk makan apa? dulu murah nasi lemak 20sen. air 10 sen selepas itu naik nasi lemak 30 sen. air 10. 10 sen lagi bli keropok.. hehe.. begitu la kehidupan aku semasa bersekolah di sek. keb. balok. kuantan. aku bersekolah di sana dari darjah satu sampai darjah 3. masih aku ingat lagi aku dengan abang ku pergi mandi lombong kat belakang umah flet kami berteduh. wah.... sangat seronok mandi lombong.. hehe.. boleh terjun.. berlipat bagai.. best woo. dah macam swimming pool kami.. tetapi bila balik umah kene rotan kaw2 dengan mak.. huhu seperti biasa abangku sedia untuk di rotan manakala aku . berlari teriakkan ketakutan.. tapi last2 kena juga.. berbirat lah kami 2 bradik.
    Pada usia ini kami sangat nakal . jahat - jahat aku la. aku bakar hutan. wawa. jahat tak? aku bakar hutan di sebelah flet itu. ceritanya aku main api kat taman permainan. mase tuh kering. main bakar2. tak tau pula rumput di situ semua kering, selepas itu merebak la sampai di luar pagar. luar pagar itu hutan. so apa lagi? terbakar la semua hutan - hutan . bomba - bomba bertungkus lumus memadam kan api. aku just tengok seperti tak bersalah.. woh. besar juga api erk.. hehe..  "bomba igt cuaca panas kot" padahal aku yang bakar. ngeh3.. cerita lainnya, di flet kami ada la orang melakukan kerja -kerja pembaikan. mengecat. bila siap je orang itu mengecat aku dengan kawan - kawan ku mengambil tanah liat. lalu di lemparnya  bagi melekat di dinding itu. tengok siapa punya paling tinggi melekat pada dinding. lalu perbuatan aku di tonton oleh mak. mak menyuruh aku balik. pastu.. cam biase. dush2. haha.. berbirat la buntut. menangis la aku..hehe
    Dalam darjah 2 aku pergi kafa.. kelas agama.. di situ aku di ajar mengaji , menghafal ayat solat, hafal cerita nabi -nabi, banyak la juga yang aku dapat dalam kafa itu. kawan pun ramai. hehe.. awek pon cantik2 wawawa. tetapi aku pemalu sgt. sebab aku cacat.. tidak seperti org lain.. itu yang membuatkan aku seperti terpinggir. slalu di ejek "telinga cacat".. "budak telinga cacat" " telinga sepet"  woh.. sedih aku semasa aku kecil. menyebabkan aku tidak berkeyakinan untuk berjumpa orang. apa -apa pun aku dengan abg ku.
      Tiap2 malam aku akan mengaji dengan ayah ku. tapi tiap2 kali mengaji aku akan dahulu menangis. hehe.. pelik kan. aku menangis pasal x mau kena pukul.. hehe.. sebab selalu kena pukul ngan ayah pasal tidak dapat membaca dengan lancar.. abg ku sangat lancar membaca.. so die jarang kene rotan ngan ayah.. hehehe.bile dikenang balik zaman itu pada masa sekarang alangkah bestnye. hehe. tapi masa tetap berlalu pergi. tidak akan berpatah balik.


10 - 12 thn

   Umur ini aku darjah 4. dah aku telah bertukar sekolah   ke sek keb. balok . baru.  aku batch pertama yang masuk kat sekolah itu. dengan lumpurnya lagi. sekolah itu tidak siap sepenuhnya lagi. ramai kawan juga di situ. waktu ni duit poket aku di naik kan 60 sen.. wohh.. 60 sen beb. hehe. nasi 50 sen air 10. aku bersekolah la di sekolah itu. Di sekolah inilah aku mula belajar dengan tekun.(tekun la sgt) haha.. selalu kena denda kerana tidak menyiapkan kerje sek. selalu kene rotan. wahh. seronok.. teringat cikgu -cikgu yang mengajar ku. Aku dulu tak suke matematik. selalu gagal saja la matematik aku. ntah la.. pastu cikgu idris la yg mengajar aku matematik. thanks cikgu. hehe.  pada umur ini aku berkhatan (bersunat) peh. sehari sebelum bersunat, aku di jamu oleh makanan yang lazat2, ayam kfc. kek. ikan bakar. kuih2. roti2. gule2. coklat2. air2 yang sedap. wohh. melantak la aku mase tuh.. kerane selepas itu aku kan berpantang hehe. x ley da makan tuh sume.dpt duwet gak time tuh.. huhu aku berkhatan kat umah atok aku.. panggil doktor la. beramai - ramai. seronok mase tuh. hehe. mule kazen aku masuk dulu.. menjerit - jerit dia. pehh. aku yang kat luar tuh dah seram sejuk dengar die menjerit, menangis. time tuh jugak la aku demam. hahhaa.. aku second.. berdebar - debar aku membaca ayat al -quran. surah "3 kul" surah an - nas , al falak dan al - ikhlas. itu ja aku bace. alhamdunillah tak rasa apa - apa.. selamat la aku.. hehe.. berase sudah meningkat remaja pada masa itu.
   Pada usia aku 12 thn. wahh.. sudah besau skit. tp masa itu aku masih pendek. aku pada mula2 nya berada di kelas ke 2 .setelah ujian 1, aku dapat no yang paling last. so kena la pindah kelas ke 3. di situ aku blajar betul -betul untuk masuk balik ke kelas ke 2. alhamdunillah kat kelas ke 3 aku telah mendpt no 2.. ngeh3... masuk la bali kelas  ke2. hehe. selepas itu percubaan upsr. aku fail bhse inggeris. woh. sedih je.. pastu aku die ajar oleh teacher kalawatidewi. cam tuh kot name nye. aku lulus upsr. 4 b 1 c je. wuu. aku tidak pandai sangat pon. mak aku suh aku sek arab kat sek men agama al ihsan kuantan. pada masa itu ada temuduga. ada pelbagai ujian. tulis arab, mengaji. jawab soalan dalam bahasa jawi. tetapi malangnya ,aku tak dapt masuk sekolah agama itu. pada masa itu abg aku dah masuk sek agama dah. aku pula berfikir apa akan jadi pada aku pada 5 tahun akan datang. memang ini yang aku slalu fikirkan . seperti tidak mahu terima kenyataan yang aku akan semakin membesar. suka dengan kehidupan kecil ku.


13 thn - 15 thn

     Oleh sebab aku tak dapat masuk sek agama aku bersekolah di sekolah harian biasa iaitu sek. men. keb. beserah. woh kat sini aku mula menjadi remaja. woh.. bebas , ape lagi. semua benda -benda baru mahu cuba. aku cuba menghisap rokok pada usia ini. tapi hanya 3 hari saja.. selepas itu aku x isap.. tak sedap langsung. aku tidak isap dah sampai sekarang. alhamdunillah. pada usia ni aku membantu ayahku mengajar budak- budak mengaji. kat umah. boleh dianggarkan hampir 43 org anak murid ayah aku.. per ramai kan.. aku cume ngajar untuk yang membaca i'raq saja..  woh seronok mengajar org. di usia muda. ngeh3.
   Pada usia ini aku syg pemalu dengan perempuan. ialah .. aku ada kekurangan. ejekan2 pada masa kecik dahulu masih lagi terbawa -bawa sampai sekolah menengah  menyebabkan aku kurang keyakinan diri. untuk bercakap. aku pendiam .. malu. aku sorang saja yang rasa apa yang terbuku di hati aku..pada usia aku 15 tahun aku masuk pkbm (L) atau dikenali sebagai kadet laut. kat sini aku bnyk die ajar displin diri.. kekuatan diri. persedian mental. dengan terlibat dgn kem2.. aku menjadi semakin yakin dengan diri aku.. aku tidak perduli dengan ejekan org yang slalu menpertikai kan kecacatanku.  mase ni aku pmr. aku mendapat keputusan yang tidak memuaskan. woh sedih aku.. terasa seperti kurang kerkeyakinan.


16 thn - 17 thn

    Form 4 aku mengambil subjek elektif sains pertanian dan seni. aku sangat meminati seni. sehingga menjadi harapan cikgu seni di dalam kelas. sains pertanian pun best. tanam2 jagung.. best wo.. tanam sawi.. hehe. seronok tul time sek.. semasa di sekolah aku banyak berlibat dengan koko. aku masuk kadet laut, ngan silat lagi, kelab sains pertanian. ngan seni. paling banyak mengharumkan nama sekolah aku.ialah kadet laut.. banyak pengalaman aku dapat dari penyertaaan aku dalam kadet laut ini. banyak yang telah mengajar aku  keyakinan diri. kecekalan.. woh.. trima kasih GI nordin yang telah banyak membimbing ku semasa daku dalam kadet laut ini. aku masih igt aku balik dari kem kebangsaan pkbm (L) aku telah menjadi tidak segan untuk berborak dengan perempuan. maksudnya di sini aku lebih berkeyakinan. tidak malu. dan tidak lari bila bersua dengan perempuan. tp kadang2 lari juga. ngeh3. pada usia 17 thn aku mulai kenal cinta. woh. cinta dengan rakan sekelas aku. peh.. syg sgt aku kat die. haha. cinta monyet derr. sampai skang aku berkawan rapat ngan die. family die ngan adik bradik die pon kenal aku. sememangnya kami kawan rapat.. sebab die gile cam aku gak. haha. (sori eisha) hahaha .kami kapel kejap je.. hehe 3 bulan sja.. selepas itu aku SPM .peh. aku yang berada die kelas ke 3  terpaksa mengambil periksa bersama dengan kelas belakang2. kelas yg ke 10.. pasal cik "norwardin" die tertinggal nama aku semasa nak daftar spm .. woh.. pastu aku dia daftarkan lewat.. aku tidak boleh berjuang bersama rakan- rakan sekelas ku.. woh.. tak pa perjuangan mesti diteruskan.. haha
  

18 thn -20 thn

 Result keluar pada mase usia ku 18 thn. peh.. aku dpt 6 kredit je 2 lulus..  jeles tengok dak2 lain yang ada"A".aku tak tau nk mintak kat mane.. sebab kalu nk mintak u kompen tak dapatnya lah... aku menjadi kurang yakin dengan keputusan spm aku. nak ambil dip pun tak lepas..aku apply poli ngan ikm je u pon aku mintak gak. tp tak dapat. . last ikm je dpt.. senibina. woh.. apakah itu senibina.. hehe.. senibina badan?.. hehe eh ngarut lak.. alah bidang2 arkitek. sesuai dengan impian aku.. aku nk jadi arkitek. duk lukis2 bagai.. walaupun lukisan tak cantik.. aku main lukis jee. rase happy je bile lukis. di situ aku mula mengenal dunia luar. mak ayah aku tak jaga. aku tak pernah keluar bandar ngan kawan -kawan tau. sampai la aku abis SPM. bru aku keluar kebandar. itu pon ngan abg aku.. naif nya aku mase tuh. tak tau sgr bandar kuantan.. nak order makan pun tak reti. makan kfc pon tak tau nak order yang mana. naifnya aku.. lambat aku kenal dunia tidak seperti org lain. yang hidup bebas. tp aku syukur dengan apa yang mak ayah aku ajarkan padaku.  meskipun keluarga aku  tak kaya. tetapi ibubapa ku tidak ajar aku untuk makan mewah -mewah.yang mahal - mahal. so aku pun tak pernah mintak makan mahal2. cukup lah dengan masakan ikhlas dan kasih sayang dari mak aku.
   Aku belajarlah di ikm. di sem kedua aku mula bercinta. wahh.. kali ni dengan org negeri sembilan kecik2 je orangnya putih2. tapi sayang tahan 3 bulan saja. woh.. frust menonggeng aku ... aku mmg akan sayang tul2 org tuh la kalu dah bercinta. sem 3 aku belajar dengan perasaan sedih. woh. sedih beb.. tapi kuteruskan juga belajar sampai habis. selepas tamat blaja di ikm tsya aku pergi praktikal di jkr.  di situ aku belajar banyak benda. peh pengalaman banyak aku dapt. sronok lak aku.. dapat berjalan2. banyak juga la sumbangan aku semasa berada di jkr dahulu. dengan ilmu- ilmu yang aku perolehi semasa di jkr. sgt aku hargai. dan aku masih gunakan ilmu itu sampai sekarang.
   Selepas aku abis praktikal aku pon ditawarkan bekerja di site istana mahkota pahang oleh arkitek pahang en fauzi bin arifin a.m.p   gembira betul aku dah dapat kerja. tapi gaji slalu tal cukup.selalu berfoya - foya. hehe
  Pada mase aku bekerja itu aku pun ade majlis konvokesyen. redha la dengan pointer aku tuh.walaupun pointer aku tak mencecah 3 pointer , tapi aku dapat anugerah best student tau untuk kos aku... haha.. rezeki.. sampai sekarang aku masih pelik.. nape la ku yang dpt. kawan2 aku yg lain 3. pointer lebih kot.. adakah itu rezeki?. salah pandang?. wohh.. ke petunjuk untuk aku terus maju lagi..

    Selepas 6 bulan aku bekerja di istana. aku pon mandapat tawaran belajar. di psmza. jurusan kej. awam. wohh.. aku dpt pilihan ke 2.. pilihan pertama aku dip senibina.. tapi tak dapat.. en fauzi nak bantu aku suh aku pindah di polisas. nak suruh aku ambik senibina juga. tapi aku cakap. takpa la ambi saja. banyak ilmu dapat.. hehe. so aku teruskan jugak la dengan kej awam. mak ayah aku tak pernah pun menghalang aku dalam menentukan apa yang aku pilih.. just doakan aku yang terbaik saja.. mak ayah lah yang bnyak membantu aku. tak terbalas budi mak ayah aku.. aku just boleh balas dengan kejayaan saja..


21 thn -23 thn

Aku mula memasuki psmza.. dari dan aku org paling tua lam kelas aku. woh.. sangat terase jugak la. yang lain sume muda 2 tahun dari aku.. aku seperti teruja untuk belajar.. bnyk kawan baru dapat. kat situ aku mule mencari hala tuju aku. sebab aku telah lari bidang yang aku idamkan. tp aku teruskan juga. blajar dari bawah.. kawan2 aku yg seusia aku sudah pon hendak menghabiskan diplomanya.. aku masih lagi di sem satu. yang terumbang ambing.. kadang2 berfikir boleh kan aku di peringkat diploma ni.. seperti susah saja.
Tapi hari demi hari aku teruskan juga..  pada sem 2 aku mula menmui cinta. haha. kali ni ngan org pahang. kat kuantan je. tp hanya bertahan 2 thn 8 bln je .. furst nonggeng gak. tp nk wat camna.. hidup perlu di teruskan.
    Semasa aku belajar di terengganu. slalu jugak la aku balik kuantan. merempit je.. merempit beb.. 2 jam je ganu sampai kuantan.. x jauh.. he boleh kate selang 2 minggu gak la aku balik kuantan. ade gak aktiviti yg aku join sperti kelas extreme.. woh. best gak.. aku tak rethi main .tp join je.. dpt gi jalan2.. hehe . dalam tiap2 cuti sem saja aku mesti keje kat first kat pum minyak kat area umah aku tuh.... sronok la dpt keje.. bley tampung duwet poket.. sebulan je aku keje.. .. untuk cuti semberikutnya aku bekerja kat hotel hyatt.. pada mase tuh wat tu praktikal.. ..aku praktikal di syarikat lama aku .. still lagi site kat istana itu. huhu.. seronok. siang aku praktikal. mlm aku keje kat hyatt. ramai kawan aku dapat masa kat hyatt. still kontek sampai sekarang.hee  pas aku habis belajar di psmza  aku pon duk umah je mase tuh. sedih bile terkenang kenangan semasa di psmza dulu. malam sehari untuk berpisah tuh kami sedih jah. pehh.. sedey wey.. pastu x jumpe dah..


24 thn

   Aku masuk MCMF untuk 2 bulan .sebagai persediaan aku untk melanjutlan pelajaran aku ..lam 2 bulan aku aku di ajar mcm2. sgt seronok kursus ni.. kursus bahase inggeris. aku x rethi sgt inggeris. tapi aku cube jugak. nak bercakap pun tak pandai. .. lam kursus ni bnyk la yang best2. 4m menyanyi,menari,main,makan,.. hehe cam tadika lak. ape2 pon best sgt time nie.. kami semua seperti satu keluarga. tak mahu berpisah. selepas habis mcmf aku pulang ke kuantan.  banyak pengalaman yang aku dapat.



  Bulan 3  aku ptus ngan kekasih hati. frust wohh.. .pastu bulan 4 aku ade interview kat utm untk kemasukan thn 2 ijazah senibina.. aku seperti tak percaya. aku dapat tawaran. impian aku mungkin akan jadi kenyataan.  britahu mak ayah aku. aku nk pergi. mak aku yang sokong aku pergi. trima kasih mak.  aku pergi ngan kawan baik aku 3 org. tidur di kampung kawan aku. mase tuh la aku mule menjejak kai di johor. hee sebelum ni x pernah langsung pergi johor.3 hari 2 malm aku pergi ngeh. selepas itu kami balik ke kuantan
      Tapi malangnya setelah beberapa minggu result keluar.. aku sukacitanya aku tak dapat tawaran masuk utm tuh. peh.. punah harapan aku untuk kejar impian aku. mase tuh aku berkonvo pulak nk ambik dip. happy la skit time tuh.. jumpa kawan - kawan.

 aku mula mencari kerja. pergi hantar resume kat mana2 company.. perodua, TACC , mcm2 lagi. dah interview tp tak ada jawapan.. mungkin bukan rezeki aku lagi. aku kerja di hotel haytt lagi mase tuh. partimer je lah. tak terikat ngan hotel.. tiba2 kawan aku call. " awie mung dpat mane? doh check dah ke result masuk u"  aku tgh keje.. blum lagi. pada mase tuh aku tak ada harapan dah untuk sambung belajar. tapi terdetik kat hati aku nk tengok juga. lalu aku msj kawan aku (sha) untuk check result aku . pasal die je slalu online . aku tengah bekerja. tak senang di buatnye. tgk kawan2 dapat sambung blaja. pastu sha pun cakap aku diterima masuk UTHM. wohh.. bru aku igt uthm pilihan pertama aku.. senibina utm pilihan ke 2.. aku igtkan pas ditolak utm . aku x kan dapt mane2 lagi la. tapi rezeki aku. aku pon wat keje ngan senyuman. wwawawa. keseokan paginya aku britau mak ayah aku. wohh.. gumbira. mak aku hanya tersenyum.. mak pun ckp kene kumpul duit. angah kena tolong mak wat keje umah. woh.. yuran lak 1900 lebeh.. pehh bnyak tuh. mane nk cekau.. mak aku keluarkan duwet simpanan die. hasil menjahit dari 15 tahun lepas. aku sedih je. mak ayah aku bnyk bekorban.. patut nya di usia aku sekarang ini. aku sudah pon mempunyai kerjaya. dan membantu mak ayah aku. ringan la sikit beban mereka. tapi aku masih tak dapat membalas jasa mak ayahku. masih lagi menyusahkan mak ayah ku
     Sekarang aku telah pun berada di uthm. bebekalkan doa mak ayah aku terus berada di sini. belajar lah awie selagi boleh belajar. zaman mak ngan ayah dulu tak ada duit.. terharu.. semasa mereka pulang dari menghantar aku di uthm. mak mencium aku.. kasih sayang yang mak kasi sayang indah. berasa senang. dan selamat . cam ne nk gambarkan erk prasaan ni.. wuh wuh wuh..

   Di sini aku mendapat ramai kawan. aku masih lagi cuba menyesuaikan diri aku ngan alam u ni. sebab situasinya tidak sama dengan sebelumnya.. apa2 pon yang aku sampai ketahap ini. adalah dari kehidupan aku. cara hidup aku. yang paling penting .. doa mak ayah... doakan juga untuk mereka.  mak ayah tak jemu2 mendoakan anak- anak dia supaya berjaya kelak..  rezeki anda allah dah tentu kan .. setiap makhluk yang hidup di bumi allah telah di tentukan rezekinya. kita saja perlu usaha untuk mendapatkan rezeki tuh.. bukan duk tunggu ja ya.. tapi usaha lah. insyallah ada balasan disetiap yang diusahakan..





yang benar..
awiez.

^___^
hehe

4 comments:

  1. wah panjang giler la awie...xpelah perjuangan harus diteruskan,ingat family lebih penting daripada ingat awek..wahaha

    since kite kat uthm, tapi jarang jumpa...ape kes??

    hurm

    -me(^__^)w

    ReplyDelete
  2. sabar la meow.. masing2 cam agak kebizian.
    apa2 pon aku igt kamu.. hehehe
    jgn putus persahabatan kita ya

    ReplyDelete
  3. im solute with u bro..anis pn rse sesak sgt skg tak dpt nk continue bljr mne2...hurmm gat nk apply poli..amik dip senibina..tak thu la leh wat ke tak..umr da nk msuk 20..sudehh tua..rse cm segan je nk bdepan gn bdak2 muda...tp sbb fikir jasa mak gn abah..masa dpn ttp kne kuatkn usaha tok smbung bljr blik..bce bro pye artikel wat anis smgt blik..nti jgn lupe lwat blog anis keyh..leh shre2 cite lg

    ReplyDelete

http://bit.ly/17xmDgK