Saturday, November 20, 2010

.:ayah:.

rindu kat ayah aku sejak kejadian itu..

apa yang berlaku?

bermula cerita. sedang kami sekeluarga bersama saudara mara menunaikan solat magrib berjemaah, seperti biasa. ayah aku akan mengimamkan solat. sejak dari dulu lagi. ayah la yang selalu menjadi imam kepada aku. aku sentiasa menjadi makmum kepadanya. yang menyebabkan aku terdetik untuk menulis adalah semasa ayahku baru hendak membaca surah al fatihah..  tiba - tiba suaranya semakin terketar -ketar takkala tengah kusyuk dengan bacaan alfatihah ayah terketar2. aku pun mula menunggu apa yang terjadi.. kelihatan kaki ayah terketar2.. hampir seluruh badan. sambil ayah membaca al fatihah dengan tersekat - sekat .. ayah ku seperti mahu tumbang. aku bersiap sedia untuk memberi salam dan mahu menyambut jika ayah jatuh.. hati aku tidak keruan masa itu.. lantas ayah beri salam dan keluar dari jemaah. dan menyuruh " sila kedepan jadi imam"  adik saudara aku menjadi imam pada masa itu. dan menghabiskan solat berjemaah kami. selesai solat. aku bertanye kepada ayah.. kenapa tadi? " kaki kreng" pastu ayah gelak,, maksudnya kaki x leh nk bergerak.. sebab nya duduk mencangkung mase potong daging petang td.. aku pon cam tuh gak.. potong daging. pas potong daging tuh kaki ku terketar2.. duduk mencangkung terlalu lama.


tapi bukan ini saja yang aku mahu cerita kan..  sampai bila ayah aku mampu menjadi imam?. apekah persediaan aku? bila -bila masa saja allah boleh tarik nyawa. semasa ayah ada ,ayah la yang menjadi ketua keluarga , ayah lah yang mengajar , ayah lah menjadi imam , ayahlah kekuatan, banyak lagi nk di ceritakan tentang seorang ayah. tanggungjawap seorang bapa ini berat..

bolehkah aku menjadi imam macam ayah.? hurm

No comments:

Post a Comment

http://bit.ly/17xmDgK