Friday, March 4, 2011

sehari di sg nibong

28.2.11

aku bersama teman - teman pergi ke kg sg. nibong, untuk membuat penyelidikan tentang kebudayaan masyarakat jawa di malaysia. iaitu barongan, riyok.(reog) dimana kami di bawa oleh pemandu pelancong. kawan kepada fadhil. "tak in" neme die. ntah la. inn je aku dengar.  samapai sahaja di tempat yang kami ingin pergi. rumah yang aku igtlah. berdekatan dengan monumen layang burung satu malaysia.
yuyu,cik yah,surya,zawa

setelah sampai di rumah itu kamu pun pergi ke rumah wak laji. dimana beliau adalah orang yang bertanggungjawab untuk menyimpan barang/peralatan barongan. menurut wak laji beliau adalah generasi ke 3 yang menyimpan barongan dari moyangnya. barongan wak laji ini di ambil dari tanah jawa indonesia dan di bawa ke sg nibong. di mana di sg nibonglah tempat bermulanya barongan di malaysia. barongan wak laji di perbuat dari kulit harimau dan bulu burung merak yang sebenar.


wak laji sedang memasang bulu burung merah di atas kepala harimau

seterusnya kami bergambar dengan setiap watak yang ade di dalam cerita barongan ,riyok(reog ) ini. aku cam biase la tukang ngambilnya gambar. haha. yang kelakar nya masing -masing tiba- tiba bercakap indon sama wak laji.. hahah.. aku ngak paham apa yang wak laji cakap. ada sesetengah yang aku tidak fahami.


kami yang berstyle


zawa ngan cik yah (watak tuan puteri)




fadhil dan apot mencuba kuda tunggangan si puteri(riyok)

antara peralatan muzik yang slalu di gunakan semasa barongan di pertontonkan ialah

 gong


gendang besar

tanglung


watak yang ada dalam barogan ialah

tembem,pentol,ganong

setelah sesi bergambar baru la kami naik kerumah untuk sesi temuramah bersama wak laji
banyak juga input yang kami dapat. kerana sebelum ini kami memang tidak tahu apa -apa pasal barongan. dan tak pernah tahu barongan itu senibudaya masyarakat jawa.
hari sudah senja dan sudah masuk magrib. kami bersolat dahulu di rumah wak laji sebelum meneruskan
perjalanan ke destinasi lain. iaitu ke rumah pak abu, pak abu adalah ketua permainan bagi barongan sg nibong , dimana segala cerita dan watak pak abu tahu.  sebelum ke rumah pak abu kami pergi makan dahulu
wah sungguh seronok. pasal orang belanje makan "tak in" blanje makan.. terima kasih kepada beliau.


 wil fred


fadhil dan "tak in"

surya,zawa,cik yah

terima kasih kepada "tak in" kerana belanja kami ya ^__^


selepas makan kami terus ke rumah pak aku. wahh di situ bnyak lagi input yang kami dapat tentang watak barogan.

kusyuk mendengar cerita dari pak abu


pak abu ensem

pantang bergambo tul dak2 ni


ini adalah cerita dari pak abu

Barongan ini mengisahkan tentang peminangan Perabu Kolono Siwan Donno dan Warok Singo Ludroo dengan puteri Songgo Langit. Maka terdapat satu tempat bernama Kerajaan Kendiri. Kerajaan Kendiri di dalam negeri itu terdapat seorang puteri yang bernama Puteri Songgi Langgit. Pada ketika itu Puteri Songgo Langit sudah bertunang dengan seorng raja yang bernama Perabu Kelono Siwan Donno. Pada suatu hari, Warok Singo Ludroo yang datangnya dari Negeri Bantara hendak meminang puteri Kerajaan Kendiri. Warok Singo Ludro mempunyai sifat fizikal berbadan seperti manusia berkepalakan harimau dan mempunyai merak di tengkuknya.

Puteri Kendiri menolak pinangan itu kerana dia sudah bertunang dengan Perabu Kelono Siwan Donno. Namun begitu, Warok Singgo Ludro memaksa Tuan Puteri menjadi isterinya. Maka, dalam serba salah puteri ketika itu, puteri pun mengeluarkan satu syarat yang berbunyi “saya mahu satu tarian atau persembahan yang belum pernah dibuat dan tidak pernah dilihat”. Dalam pada itu Patih Bujang Ganong nmencadangkan supaya membuat persembahan Riyok. Apabila sudah dipersetujui cadangan tersebut, Bujang Ganong pun memanggil rakan-rakannya seperti Tembem, Pentul dan Joko Taun.

Namun begitu, apabila sedang asyik Bujang Ganong ,Tembem, Pentul, Joko Taun dan Kelono Siwan Donno membuat persembahan, tiba-tiba Puteri Songgo Langit disambar oleh Warok Singgo Ludroo dan dibawa terbang ke Negara Bantara Aingin. Apabila keadaan menjadi kelam kabut, Puteri Songgo Langit sudah tidak kelihatan maka bersurailah satu persatuan tarian tersebut.

tepat pukul 11 mlm kami ingin pulang ke kolej kami mengabadikan gambar kami bersama pak abu dan anak-anaknya


kami ingin pulang ya pak

bergambar bersama pak abu dan puteri -puterinya


sekian saja dari saya.
terima kasih kepada ahli kumpulan yang terlibat dalam tugasan ini.
^__^

1 comment:

http://bit.ly/17xmDgK